Také 46. Letní filmová škola své oko zaměří na fenomén televize v sekci HOT TV. „Současná televize oživuje a inovuje sama sebe prostřednictvím toho, co je nám důvěrně známé. Aby nás ale nenudila, musí si najít cestičku, jak nám totéž odvyprávět jinak,” řekla loni dramaturgyně sekce Jana Jedličková.
Tentokrát se sekce Hot TV zaměří na filmovou tvorbu, která do hlavní role obsadila právě televizi, filmy jako Televizní společnost (1976), Truman Show (1998), Pleasantville: Městečko zázraků (1998), Dobrou noc, a hodně štěstí (2005) či dokument Showrunners: Jak se řídí seriál (2014) přiblíží Jana Jedličková dramaturgickými úvody.
Jsou o televizi, takže pro mě budou vždycky HOT. Nicméně jednak to jsou povětšinou takříkajíc ikonické hollywoodské snímky ověnčené prestižními cenami, jednak hezky komentují vztah filmu a televizního průmyslu. Ovšem z pohledu kinematografie, takže to není pohled moc optimistický. A právě proto jsou to filmy. Doposud se v sekci HOT TV objevovaly zejména televizní seriály.
S jakým záměrem jste přistoupila k výběru filmů na 46. LFŠ?
Přiznám se, že mi vždycky vadilo, jak se v Česku píše a mluví o televizi. Většinou ji komentují cinefilové, kteří ji nahlíží právě v kontextu kinematografie, ne jako svébytnou mediální formu, která si vytváří svoje vlastní pravidla a historii. Když jsem začala dělat dramaturgii HOT TV na Filmovce, musela jsem tenhle cinefilní rámec nutně zakomponovat do výběru témat a projekcí. Proto HOT TV není mikro TV festival v rámci LFŠ, ale spíš takové okénko do světa televize na striktně cinefilním festivalu. Letošní dramturgie tomu jde naproti trochu víc než poslední ročníky. Budeme se bavit o tom, jak televizi vnímá film, a budeme to dělat prostřednictvím filmových, nikoli TV projekcí.
Primárně pracuji jako lektorka na vysoké škole, takže moje „karanténa” byla pracovně asi 2x vytíženější, než by za normálního stavu byla. Obávám se, že nic nového jsem v té době nestihla. Vinou a studem ze sledování filmů a TV seriálů taky netrpím. Je to můj odborný zájem, takže mě fascinuje úplně všechno od reality TV obskurit typu Paničky z Beverly Hills (2010) a RuPaul’s Drag Race (2009) až po quality TV tvorbu. Čím divnější, tím lepší dle mého soudu. Ptáte se ale hlavně na filmy, takže bych rozhodně doporučila SVoD portál Edisonline Film Europe, kde je jedna artovka vedle druhé. Naposledy jsem tam viděla Ulici v Palermu (2013) italské režisérky Emmy Dante a už asi týden mám rozkoukané Sladké sny (2016) od francouzského režiséra Marco Bellocchia.
Více:
46. Letní filmová škola Uherské Hradiště, všechny barvy filmu zazáří během 7.–8. srpna 2020.
#lfs2020 💙